ZorgInformatiePlein


Het moderniseren van de website en webshop van Hoogland Medical is een veelgehoorde wens van bezoekers. We zijn verheugd te kunnen meedelen dat de bouw van de nieuwe website en digitale omgeving inmiddels is gestart en het niet lang meer gaat duren totdat we deze in gebruik kunnen nemen.

Eenvoudig en gebruiksvriendelijk bestellen 
In de digitale omgeving (ook wel het ZorgInformatiePlein - in het kort ZIP) zullen we in het bijzonder het bestelproces een eenvoudigere en gebruiksvriendelijkere vorm geven. Zo is bijvoorbeeld een 'mobile first' aanpak gekozen voor de ontwikkeling van het ZIP, waardoor het - naast het bestellen via pc of tablet - gemakkelijk moet zijn om een bestelling te plaatsen met een smartphone. Een digitale bestelling via ZIP zal in een klein aantal stappen eenvoudig te doorlopen zijn.

Testen van het prototype 
Voor het begin van de zomer zijn er bijeenkomsten georganiseerd met een aantal cliënten waarin zij een prototype van het ZIP hebben kunnen gebruiken en testen. De ontwerpen zijn inmiddels op basis van deze bijeenkomsten verbeterd en worden gebouwd.

Een exacte termijn voor de ingebruikname van de nieuwe website en het ZorgInformatiePlein volgt in latere berichtgeving.


'Het kan altijd beter'

 

Luciën de Louw was een ervaren profwielrenner, toen hij in een flauwe afdaling als gevolg van een klapband ten val kwam. Het ongeluk veroorzaakte een dwarslaesie, waardoor hij vanaf zijn middel verlamd raakte. Luciën vertelt: “Wat mensen zien, is maar 10% van het verhaal dwarslaesie.”


“In je revalidatieperiode krijg je met heel veel nieuwe zaken te maken, zoals katheteriseren, wat weet je daar nu van? Dat is wel iets waar je je zorgen om maakt: niet meer de baas zijn over je eigen lichaam. Als sporter kijk je altijd vooruit. Je leert van wat er gebeurt en je gaat weer verder. Voor die mentaliteit ben ik de sport dankbaar, want op het moment dat het tussen je oren niet goed zit, ben je afgeschreven. Dus toen ik hoorde dat ik moest katheteriseren dacht ik: het is een feit: klaar, je moet gewoon. En wat ik dan doe is hetzelfde als in het verleden met de sport, met het fietsen. Ik zoek de beste producten die bij mij passen. Mijn fiets moest top zijn en datzelfde geldt voor mijn katheterspullen.” 


Productevaluatie

Het juiste product draagt wezenlijk bij aan je kwaliteit van leven. Fabrikanten spenderen daarom veel tijd aan het ontwikkelen en verbeteren van hun producten. Het zijn de gebruikers die uiteraard het beste kunnen beoordelen of een product een waardevolle aanwinst is, of juist niet. Daarom worden er vaak productevaluaties uitgevoerd: gebruikers testen en beoordelen een product onder meer op gebruiksgemak, hygiëne, veiligheid, en verpakking. Zo heeft Coloplast de SpeediCath Flex katheter nu ook in Pocket-size, waarvan zij graag willen weten hoe mannen deze ervaren. Wil je deze katheter graag testen en beoordelen? Meld je dan aan via mail@hooglandmedical.nl o.v.v. deelname evaluatie SpeediCath Flex Pocket-size. De katheter is verkrijgbaar is CH10, CH12 en CH14.


Verzekerden meer invloed op beleid zorgverzekeraars


Binnenkort bespreekt de Tweede Kamer een wetsvoorstel dat verzekerden, patiënten en cliënten meer invloed moet geven op het beleid van zorgverzekeraars. Zeven organisaties twijfelen of deze wet de verzekerden wel echt directe invloed oplevert. 

In een brief aan de Tweede Kamer geven ze een aantal verbeterpunten mee. 
Zo stellen de Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in), Per Saldo, MIND, KBO-PCOB, MantelzorgNL en LOC Zeggenschap in Zorg dat het wetsvoorstel vooral indirecte invloed voor ogen heeft. Terwijl het juist ontbreekt aan directe feedback van verzekerden, zo schrijven ze in de brief. De overheid moet dat faciliteren, bijvoorbeeld door de ervaringen van verzekerden met de dienstverlening door zorgverzekeraars.landelijk inzichtelijk te maken."

Betrek patiëntenorganisaties erbij
Ook pleiten ze voor een handreiking om de verzekerdenvertegenwoordiging te realiseren, zodat zij mensen die vaak zorg nodig hebben goed betrekken. Daarnaast vragen ze de minister om patiënten-, cliënten-en ouderenorganisaties actiever te betrekken bij de monitoring en evaluatie van de wet. Zij moeten in de gaten houden of de inspraakmogelijkheden goed werken. “Op die manier kan bijvoorbeeld getoetst worden of de inspraakmogelijkheden voldoende toegankelijk zijn voor minder digitaalvaardige verzekerden, onder wie ouderen."

BRON: Skipr


Burgers vinden het belangrijk dat huisartsen deskundig en betrokken zijn


Burgers vinden dat huisartsen op de eerste plaats deskundig en betrokken moeten zijn. Het omgaan met sociale problematiek en preventie zien zij minder als taak van de huisarts. Dit blijkt uit een online enquête onder burgers die deelnemen aan het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De enquête maakte deel uit van het project Toekomst Huisartsenzorg, waarin de kernwaarden en kerntaken van de huisartsenzorg zijn herijkt door huisartsen zelf.

Huisarts: deskundig en betrokken
Burgers vinden het vooral belangrijk dat huisartsen deskundig en betrokken zijn en dat ze hun patiënten écht kennen. 'Deskundigheid' sluit aan bij de kernwaarde 'medisch-generalistisch': huisartsen hebben de medische kennis en vaardigheden om gezondheidsklachten te beoordelen en te behandelen of om patiënten door te verwijzen. 'Betrokkenheid' en het 'kennen van patiënten' sluiten aan bij de kernwaarde 'persoonsgericht': huisartsen houden rekening met de behoeften en context van hun patiënten.

Sociale problematiek en preventie zijn minder de taak van de huisarts
Op de vraag welke taken ook door anderen kunnen worden gedaan als de huisarts niet voldoende tijd heeft, kozen de ondervraagde burgers het vaakst voor de taak een aanspreekpunt te zijn voor mensen met vragen over financiële problemen of huisvestigingsproblemen. Ook preventie, bijvoorbeeld het voorkomen dat gezonde mensen ziek worden, zien de ondervraagden minder als taak van de huisarts. Dat laatste is in lijn met hoe huisartsen zelf aankijken tegen hun kerntaken. Huisartsen zien primaire of universele preventie als een publieke taak en niet als kerntaak van de huisarts. Huisartsen zien zichzelf wel als de aangewezen persoon voor het bieden van geïndiceerde preventie (het voorkomen van klachten bij at-risk-groepen) en zorggerelateerde preventie aan de individuele patiënt.

Het onderzoek
Binnen het project 'Toekomst Huisartsenzorg' - gefinancieerd door het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en InEen (vereniging van eerstelijnsorganisaties) - zijn de kernwaarden en kerntaken van de huisartsenzorg opnieuw geformuleerd. Het Nivel heeft als onderdeel daarvan een online enquête afgenomen onder burgers met behulp van het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Dit panel heeft als doel de gezondheidszorg in kaart te brengen vanuit het perspectief van de bevolking in Nederland. Het panel omvat momenteel bijna 12.000 leden van 18 jaar en ouder.

BRON: Nivel


Stomavereniging lanceert de Stoma Wegwijzer


De Stomavereniging heeft de Stoma Wegwijzer gelanceerd. Deze nieuwe digitale tool geeft antwoord op de 100 meest gestelde vragen van mensen met een stoma of een pouch. 

Thema's
De vragen zijn ingedeeld in tien thema's: een stoma of pouch krijgen, net geopereerd zijn, dagelijks leven, relaties, op reis, emoties, materialen, vergoedingen, problemen en kinderen met een stoma. Een onafhankelijk team van stomadragers en experts heeft de vragen beantwoord in heldere en begrijpelijke taal. In de wegwijzer staat ook handige informatie voor familie en professionals zoals stomaverpleegkundigen, huisartsen en specialisten.

Brochure op maat maken
Handig: je kunt via www.stomawegwijzer.nl informatie selecteren en omzetten in een persoonlijke brochure op maat. Je kunt deze folder vervolgens delen met anderen of bewaren om later terug te lezen.

Benieuwd of jouw vraag er ook tussen staat?
Of ben je op zoek naar praktische info? Kijk snel op www.stomawegwijzer.nl


Vernieuwde internettraining tegen stressincontinentie

 

Thuis via internet een trainingsprogramma volgen dat helpt bij stress incontinentie? Dat kan met Baas over je blaas, een trainingsprogramma van het Radboudumc in Nijmegen. Dit programma is in Zweden ontwikkeld en bleek daar bij 2 op de 3 vouwen een aanzienlijke verbetering of genezing van het urineverlies te geven. Stress incontinentie betekent dat je urine verliest als de druk in je buik toeneemt. De blaas sluit op dat moment niet goed af. Je verliest dan urine op het moment dat je bijvoorbeeld hoest, tilt of springt.

De website Baas over je blaas is geüpdate en er is een nieuw trainingsprogramma voor vrouwen met stress urine incontinentie.

Via deze link kom je bij het trainingsprogramma.

BRON: Bekkenbodem4all.nl


VGZ kiest voor Hoogland Medical

   

VGZ kiest voor Hoogland Medical! 
Dat betekent dat wij wederom contractpartij voor VGZ zijn en al onze VGZ-verzekerden er op kunnen rekenen dat Hoogland Medical zich de komende jaren blijft hard maken voor een goede kwalitatieve zorg en correcte behandeling en levering van stoma- en urine afvoerende materialen.


Oproep ZorgSpeciaal


Wilt u uw mening uiten over artikelen die in ons magazine ZorgSpeciaal komen nog voordat het magazine uit is? En vindt u het niet erg om die mening terug te zien in het magazine?
Kent u iemand waarvan u denkt 'die zou wel eens de aangewezen persoon kunnen zijn om in ZorgSpeciaal te staan'? Of wellicht bent u zelf wel die persoon?
Laat het ons dan weten via zorgspeciaal@hooglandmedical.nl o.v.v. Panel ZorgSpeciaal.