Burgers vinden dat huisartsen op de eerste plaats deskundig en betrokken moeten zijn. Het omgaan met sociale problematiek en preventie zien zij minder als taak van de huisarts. Dit blijkt uit een online enquête onder burgers die deelnemen aan het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De enquête maakte deel uit van het project Toekomst Huisartsenzorg, waarin de kernwaarden en kerntaken van de huisartsenzorg zijn herijkt door huisartsen zelf.
Huisarts: deskundig en betrokken
Burgers vinden het vooral belangrijk dat huisartsen deskundig en betrokken zijn en dat ze hun patiënten écht kennen. 'Deskundigheid' sluit aan bij de kernwaarde 'medisch-generalistisch': huisartsen hebben de medische kennis en vaardigheden om gezondheidsklachten te beoordelen en te behandelen of om patiënten door te verwijzen. 'Betrokkenheid' en het 'kennen van patiënten' sluiten aan bij de kernwaarde 'persoonsgericht': huisartsen houden rekening met de behoeften en context van hun patiënten.
Sociale problematiek en preventie zijn minder de taak van de huisarts
Op de vraag welke taken ook door anderen kunnen worden gedaan als de huisarts niet voldoende tijd heeft, kozen de ondervraagde burgers het vaakst voor de taak een aanspreekpunt te zijn voor mensen met vragen over financiële problemen of huisvestigingsproblemen. Ook preventie, bijvoorbeeld het voorkomen dat gezonde mensen ziek worden, zien de ondervraagden minder als taak van de huisarts. Dat laatste is in lijn met hoe huisartsen zelf aankijken tegen hun kerntaken. Huisartsen zien primaire of universele preventie als een publieke taak en niet als kerntaak van de huisarts. Huisartsen zien zichzelf wel als de aangewezen persoon voor het bieden van geïndiceerde preventie (het voorkomen van klachten bij at-risk-groepen) en zorggerelateerde preventie aan de individuele patiënt.
Het onderzoek
Binnen het project 'Toekomst Huisartsenzorg' - gefinancieerd door het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en InEen (vereniging van eerstelijnsorganisaties) - zijn de kernwaarden en kerntaken van de huisartsenzorg opnieuw geformuleerd. Het Nivel heeft als onderdeel daarvan een online enquête afgenomen onder burgers met behulp van het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Dit panel heeft als doel de gezondheidszorg in kaart te brengen vanuit het perspectief van de bevolking in Nederland. Het panel omvat momenteel bijna 12.000 leden van 18 jaar en ouder.
BRON:
Nivel